Page 10 - Marius Matei - Patrimoniu banatean
P. 10

fir într-o  tehnică specială, cojoacele împodobite cu meșină colorată, bumbi și
         oglijoare, o serie de podoabe din bani de argint, intrate în port în momentul în
         care banii respectivi și-au pierdut valoarea de circulație, fără să o piardă pe
         aceea intrinsecă, sau conciulrile țesute în război.
         Cămășile  bărbătești,  cusute  cu  alb  și  admirabile  cheițe  decorative,  sunt
         completate cu cioareci din   postav alb, cu, șinoare colorate, cu pieptare și
         cojoace  împobobite  cu  mult  rafinament,  cu  veste  (chintușe)  și  șube
         remarcabile prin croi și ornament.
         Fin cunoscător al zonei de Câmpie a Banatului, domnul Marius Matei distinge
         mai multe subzone care, în cadrul unei unități generale, se deosebesc prin
         anumite  elemente    specifice.  Evident,  este  dificil  să  constitui  o  colecție
         reprezentativă pentru întreg Banatul și tocmai de aceea, autorul s-a centrat cu
         precădere asupra Câmpiei Banatului.
         Interesul față de portul popular s-a manifestat destul de târziu. Publicațiile,
         colecțiile și muzeele organizate, au atras  atenția asupra costumului ca marcă
         identitară.  Interesul  reginei  Elisabeta  (Carmen  Sylva),  pentru  costumul
         popular, față de costumul bănățean, apariția sa înbrăcată frecvent în port
         bănățean, a dat un semnal de apreciere, contribuind la preluarea acestuia de
         înalta societate, dar și la încurajarea creatorilor populari, la organizarea de
         ateliere specializate în țesut și cusut.
         După al doilea Război Mondial, societatea românească a suferit transformări
         ample, care au zguduit modul de viață. Mutații structurale au avut loc în relația
         față de proprietate, în relațiile dintre oameni, în concepțiile de viață, în viziunea
         asupra lumii. Industrializarea a contribuit în mare măsură la schimbările care
         au  avut  loc,  cu  rezultate  dramatice  asupra  vieții  tradiționale  și,  odată  cu
         aceasta,  asupra comportamentului, asupra concepției privind îmbrăcămintea,
         adaptată altor ocupații și meserii. Portul popular s-a transformat din element
         cotidian de bază, într-un ansamblu ceremonial, festiv, purtat cu anumite ocazii.
         În aceste condiții, considerăm că relizarea   colecției și publicarea acestei
         lucrări au meritul de a conserva și a valorifica o părticică din tezaurul nostru
         național, în scopul integrării sale în marele tezaur cultural european.



         Dr. Georgeta Stoica
         Membru de  onoare al Academiei Române























                                                                          8
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15