Page 8 - Marius Matei - Patrimoniu banatean
P. 8
O COLECȚIE DE ARTĂ POPULARĂ DIN CÂMPIA BANATULUI
Ideea constituirii unei Colecții Private privind portul popular din Banatul de
Câmpie, poate părea temerară într-un moment în care, mai sunt puține zone
unde se păstrează costumul tradițional.
Dincolo de dragostea colecționarului pentru domeniul respectiv, formarea unei
colecții presupune cunoaștere, determinare și strădanie pentru descoperirea
celor mai valoroase piese de port în cele mai neașteptate sate, conservarea lor
în bune condiții și găsirea unui spațiu corespunzător pentru a le face cunoscute
publicului.
Odată cu constituirea colecției, care nu se termină niciodată, începe adevărata
activitate de cercetare a specificului portului zonei reprezentate, de identificare
a tehnicilor de lucru, a vechimii și a semnificației fiecărei piese etc. În cazul
constituirii acestei colecții, s-au îmbinat în mod fericit profesia și pasiunea de
colecționar a domnului Marius Matei, din care au rezultat studii interesante, o
selecție riguroasă a pieselor, o preocupare pentru prezentarea colecției
marelui public.
Autorul și-a întemeiat colecția și studiile pe o cercetare și o documentare
serioasă, pe cercetări nemijlocite pe teren în mai multe zone din Câmpia
Banatului. Metoda folosită, dubla linie de investigare, i-a permis alcătuirea unui
amplu și sistematic corpus de date informaționale. Aceste date se referă la
starea costumului pe aproape două secole, ceea ce dă cercetării un caracter
sincronic și posibilitatea sesizării dinamicii interioare proprie proceselor de
transformare social culturală a societății rurale bănățene din zona de câmpie.
Folosirea informațiilor primite de la călătorii străini, din picturile din epocă, din
fotografii vechi, care au alcătuit un album, autorul încearcă și o cercetare
diacronică. Bazată pe un astfel de corpus de date, pe interpretarea lor, lucrarea
contribuie la o bună cunoaștere a portului bănățean.
Creatorii populari trăiesc arta lor fără să o explice. În limbajele lor plastice sau
verbale, ei folosesc o gramatică proprie, mesajele lor sunt încifrate și descifrate
după coduri cunoscute de ei. Pentru ca înțelesul lor să nu se piardă pentru
generațiile următoare, să nu rămânem din bogata realitate culturală populară
moștenită numai cu frânturi, specialiștilor și colecționarilor le revine obligația să
expliciteze ceea ce în realitatea vie este neexplicitat. Acest lucru încearcă să-l
facă autorul pentru un domeniu mult prețuit și admirat de bănățeni și de iubitorii
artei populare românești. Dincolo de datele tehnice cuprinse în lucrare, nu pot
să nu remarc viziunea autorului asupra legăturii dintre evenimentele istorice
prin care a trecut această parte a țării.
Bun de cultură materială, costumul este ca și toate celelelte bunuri culturale un
element de contact social, un mijloc de comunicare între oameni după care
oamenii se recunosc între ei, o marcă identitară care diferențiază și apropie,
care se poartă în zilele de lucru și la diferite ceremonii.
Costumul popular bănățean se individualizează în cadrul portului românesc
prin piese unice, care îi sunt proprii: opregul cu franjuri lungi, opregele țesute cu
6