Page 49 - Revista Morisena nr_1_2016
P. 49

Revistă trimestrială de istorie



                    Valentin Bugariu -                             Lucrarea  ,,Pastorația  în

              Biserică și presă în Banat                      Biserica Bănățeană reflectată în
                                                              presa bisericească” își propune
                                                              să  înfățișeze  problemele  de
                                                              pastorație   misionară   prin
              Consecventă zelului misionar al Sfinţilor Apostoli şi  presă,  concentându-se  asupra
        al Sfinţilor Părinţi, Biserica noastră are datoria de a înţelege  spaţiului  religios  bănăţean,
        modul de funcționare a societății informaționale din zilele  luând  în  discuție  doar  publi-
        noastre,  pentru  a  folosi  cu  discernământ  mijloacele  de  cațiile  editate  pe  întinsul
        comunicare spre a comunica valorile Ortodoxiei şi a intra  Eparhiei  Timișoarei,  deci  în
        în  rețelele  de  socializare,  pentru  întâlnirea  cu  omul  de  Banatul de Câmpie, exceptând
        astăzi, utilizator de noi tehnologii comunicaționale.  cele  tipărite  de  Episcopia
              „Utilizarea  noilor  tehnologii  şi  a  mijloacelor  de  Caransebeșului și de parohiile
        comunicare în masă contribuie la intensificarea misiunii  românești din diaspora istorică
        bisericii în societate. Prin utilizarea mijloacelor moderne  a Banatului Sârbesc. Consider
        de comunicare în masă (media), însă nu ca un substitut  că este printre primele încercări în acest domeniu, oarecum
        pentru  pastoraţia  tradiţională,  care  favorizează  contactul  nou, şi mă refer în special la publicaţiile parohiale şi rurale,
        personal  direct  dintre  preot  şi  credincioşi,  ci  ca  sprijin  fiind  în  acelaşi  timp,  o  meritorie  şi  bine  documentată
        tehnic  pentru  a  face  cunoscute  în  societatea  de  astăzi  realizare. Autorul mărturiseşte că „în cercetarea întreprinsă
        viaţa liturgică, culturală, catehetică, socială şi filantropică  ne-am oprit asupra presei oficiale: ziare, reviste, calendare
        a bisericii”, a spus P. F. Daniel la serbarea a şase ani de  editate  de  Arhiepiscopia  Timișoarei,  a  unor  publicații
        la  înfiinţarea,  în  octombrie  2007,  a  centrului  de  presă  parohiale  și  a  unor  reviste  rurale  editate  de  Asociații
        „Basilica“, al Patriarhiei Române.                    și Societăți Culturale, în care preotul paroh are rolul de
              Mărturisirea  credinţei  vii,  în  cursul  timpului  şi  în  membru  în  colegiul  de  redacție  și  este  totodată  autorul
        orice cultură, cu păstrarea neştirbită  a revelaţiei divine,  unor cuvinte de binecuvântare cu prilejul marilor praznice
        constituie tradiţia dinamică a Bisericii. Utilizând diferite  ale  creștinătății,  dar  și  cuvinte  de  învățătură  sub  forma
        forme  de  exprimare  moderne,  Biserica  nu  încremeneşte  unor cateheze de inițiere în taina credinței”.
        cuvântul  lui  Dumnzeu  între  limitele  limbajelor  umane,   Exceptând  presa  ,,științific-teologică”,  prin  presa
        mai vechi sau mai noi. Vestirea Cuvântului lui Dumnezeu  religioasă de la parohie se înțelege presă de popularizare,
        reprezintă pentru Biserică vocaţia sa primordială, lucrarea  cel  mai  indicat  mijloc  de  învățătură  morală,  pastorală
        sa misionară pentru viaţa lumii. De aceea, în fiecare epocă  redactată în ,,parohiile mari, fruntașe, ori într-un centru,
        istorică, comunităţile religioase parohiale şi centrale s-au  pentru  mai  multe  parohii  –  în  număr  de  exemplare
        implicat activ în cunoaşterea şi utilizarea noilor tehnologii  cât  de  restrâns:  presa  religioasă  parohială  şi  de  la  sate
        de comunicare.                                        contribuie în măsură foarte mare și cu un efect admirabil
               Menirea de fond a presei constă tocmai în materializarea  la îndrumarea și la povățuirea sufletească a credincioșilor,
        forţei  cuvântului  şi  a  înfăptuirii  caracterului  culturalizator  cărora nu le putem vorbi de pe amvon, gură la gură. Presa
        al  acestuia.  În  acest  sens,  indiferent  de  domeniul  pe  care  îl  religioasă este educatoarea enoriaşilor. Ea nu se adresează
        circumscrie,  presa  religioasă  trebuie  să-şi  menţină  în  în  primul  rând  celor  mai  culţi, ci publicului mare. Acesta
        permanenţă  un  curs  pedagogic  şi  moralizator,  care  să  aşteaptă în primul rând ştiri care-l privesc direct şi care
        corespundă preceptelor învăţăturii lui Hristos        să  fie  comentate  în  mod  obiectiv.  Prin  presa  religioasă
                Lucrarea  scrisă  de  pr.  dr.  Valentin  Bugariu,  un  de la parohie, pe care preotul practicând-o se realizează
        membru  activ  şi  competent  al  „Asociaţiei  Publiciştilor  o  comunicare  cu  alte  persoane  prin  care  pot  fi  difuzate
        Presei  Rurale  din  Banat”,  ,,Pastorația  în  Biserica  informaţii, idei şi atitudini. A comunica nu înseamnă însă
        Bănățeană reflectată în presa bisericească” a fost pregătită  doar a emite cuvinte, ci înseamnă, în acelaşi timp, a gândi
        în vederea susținerii examenului pentru obținerea gradului  şi a cunoaşte.
        profesional I, sub îndrumarea științifică a părintelui lector   În concluzie, autorul încifrează în analiza sa un mesaj,
        universitar  dr.  Vasile  Itineanț,  titularul  disciplinei  de  dacă  nu  explicit,  măcar  ghicit,  acela  că  presa  religioasă
        Liturgică  și  Pastorală  de  la  Facultatea  de  Litere,  Istorie  trebuie  să  devină  o  presă  vie,  formatoare  de  conştiinţe,
        și Teologie, Departamentul Studii Românești, din cadrul  care  să facă într-adevăr apostolate, într-o lume, aşa-zis,
        Universității de Vest din Timișoara.                  secularizată. Publicaţiile  bisericeşti trebuie să fie aproape
                Lucrarea relevă contribuţiile teoretice cu valoare  de sufletul credincioşilor şi permanent atente la provocările
        pastorală, ce ilustrează efortul de conturare a fenomenului  existenţiale ale omului contemporan, la mutaţiile pe care
        misionar prin cuvântul scris şi se constituie într-un obiectiv  societatea  le  realizează  la  nivelul  conştiinţei  religioase
        major, acela de a penetra și reînnoi orice cultură, inclusiv  a  persoanelor.  Ele  trebuie  să  fie  deschise  opiniilor  şi
        cea  religioasă.  Ortodoxia  își  orientează  misiunea,  cu  atitudinilor  preoţilor,  dar  şi  credincioşilor  în  conturarea
        predilecţie, înspre creștinii care s-au depărtat de la tradiția  unui dialog aflat pe coordonatele Biserică-lume.
        Bisericii, astfel încât vocația misionară a Ortodoxiei este
        una ecumenică.                                                                 Muzeograf Ioan Traia


                                                                                                         Pag. 47
   44   45   46   47   48   49   50   51   52