Page 15 - Morisena15_19
P. 15
Revistă de cultură istorică
furt, calomnie, înșelăciune, camătă, mită, hulirea celor Biserica ortodoxă s-a identificat pururi cu neamul
sfinte, manipulare frauduloasă și înaltă trădare; nostru și cum de viața noastră bisericească a fost totdeauna
f). care nu au datorii bănești față de Biserică și preot, una cu viața noastră națională. Prin aceasta se lămurește de
pe care refuză a le plăti . ce în mintea românului noțiunea de ,,creștin” este identică cu
26
Opera științifică a lui Nicolae Popovici este cea de ,,român” și de ce în limba română noțiunea de ,,religie
completată de studii istorice. Profesorul Popovici a ortodoxă română” a luat numirea de ,,lege românească” .
30
elaborat un studiu închinat Primului Sinod Ecumenic ținut În colaborare cu episcopul dr. Grigorie Comșa
la Niceea în 325 d. Chr., Tiparul Tipografiei Diecezane și Gheorghe Popovici a realizat volumul O mie de pilde
Ort. Române, Arad, 1925, 36 p. În cadru prezentării temei, pentru viața creștină. Carte folositoare pentru preoți,
autorul accentuează importanța sinodală a Bisericii, iar profesori, învățători confesionali și pentru toți iubitorii
întrunirea Bisericii în sinod ecumenic este forma cea mai de educație creștină românească, f. ed., Arad, 1929, 319
înaltă de expresie a autorității bisericești. Unitatea Bisericii p. În 395 de teme autorii oferă material omiletic necesar
este dată de unitatea credinței. Izvoarele revelației sunt predicii, istorioare morale folositoare catehizării copiilor.
Scriptura și Tradiția. Tema Pacea este ilustrată cu o pildă care își are rădăcinile
O interesantă paralelă este realizată între greșelile la Gătaia, biserică păstorită de părintele Nicolae Popovici:
vremii lui Constantin cel Mare și vremea în care a activat ,,Cu ocaziunea revoluției din 1918, poporul dintr-o
profesorul: S-ar părea deci că acum, precum odinioară comună se răsvrătise contra contelui posesor a mai multor
Biserica pe vremea lui Constantin cel Mare, și neamul jugăre de pământ. Când sătenii se înarmară și voiau să o
românesc ar trebui să se bucure de o epocă de liniște. Dar apuce spre castel, preotul îi opri zicându-le: «iubiții mei!
precum atunci în sânul Bisericii, așa astăzi s-au ivit și între Ziua libertății și a răsbunării a sosit. Proprietarul conte a
noi, ca în orice timp de tranziție, diferite curente de idei fost până acum asupritorul nostru; acum trebuie pedepsit.
străine de mentalitatea noastră și cu alte concepții de viață. Nu îmi pot lăsa singuri credincioșii, care totdeauna m-au
S-au născut fel de fel de porniri, dintre care unele țintesc ascultat. Perimteți-mi să fiu conducătorul vostru, și jurați
zdruncinarea vieții noastre religioase, altele compromit că veți urma întru toate exemplului meu. Voiți aceasta?».
moralitatea publică sau viața socială și familiară . Țăranii se învoiră, și atunci zise iarăși preotul «așa dară
27
Alături de lucrări juridice și istorice, pr. prof. jur sărbătorește, să iert celui acuzat toate greșalele lui».
Nicolae Popovici a lăsat și câteva predici, dar și cuvântări Țăranii au rămas o clipă nehotărâți, dar pentru că erau
la deschiderea și închiderea anului universitar sau la oameni cumsecade, văzură că trebuie să se țină de cuvântul
28
debutul anului judecătoresc la Tribunalul din Arad. dat și-l lăsară în pace pe conte ”.
29
31
În predici a relevat importanța morală, dar și Pr. prof. Nicolae Popovici a răspuns polemicii din
pedagogică a Bisericii Ortodoxe la români. Românii rămași presa greco-catolică lămurind cu mărturii canonice și
dincoace de munți, în Transilvania, în cursul veacurilor teologice faprul că Biserica Ortodoxă nu e nici schismatică
lungi de împilare și prigonire numai retrăgându-se între și nici eretică. Ba, mai mult, aduce dovezi și faptul că nu
zidurile nebiruite ale credinței și Bisericii strămoșești și sprijinul credincioșilor dă viață Bisericii Unite, ci cel al
împotrivindu-se propagandelor străine și-au putut menține statului . Noi lămuriri asupra diferenței dintre schismatic
32
ființa lor românească.
Biserica ort. a fost pentru noi, românii de dincoace de și eretic pentru cititorii foii eparhiale: Nu e eretică în fața
munți, până la întregirea neamului, de multe ori singura și bisericei rom-catolice, biserica orientală, nici biserica
totdeauna cea mai puternică fortăreață pentru apărarea ființei orientală nu socotește eretică pe biserica catolică. Astfel
noastre naționale împotriva tuturor încercărilor de înstrăinare. de declarațiuni nu există!
Adevărat, că din punct de vedere ultramodum strict
26 Nicolae Popovici, ,,Alcătuirea listelor membrilor teoretic, teologic, singuraticii ortodoxiei, în fața papalilor,
Adunării parohiale”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 47/1936, p. 1. sunt eretici materiali, și invers, papalii eretici materiali
27 Nicolae Popovici, ,,La aniversarea a 1600 de ani a în fața orientalilor. Ci, Fericitul Augustin ne învață, în
primului sinod ecumenic”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 23/1925,
p. 3. 30 Nicolae Popovici, ,,Îndemnuri din trecut pentru
28 Nicolae Popovici, ,,Centenarul Institutului teologic zilele noastre (Predică, continuare)”, în ,,Biserica și Școala”, nr.
ort. Român din Arad”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 24/1923, 21/1924, p. 3-4.
p. 1-2; ,,Cuvântare rostită de P. C. S. Păr. Rector Dr. Nicolae 31 Grigorie G. Comșa, Nicolae Popovici, Gheorghe
Popoviciu, la încheierea anului școlar de la Academia Teologică”, Popovici, O mie de pilde pentru viața creștină. Carte folositoare
în ,,Biserica și Școala”, nr. 27/1939, p. 218-222. pentru preoți, profesori, învățători confesionali și pentru toți
29 Nicolae Popovici, ,,Începerea anului judecătoresc iubitorii de educație creștină românească, f. ed., Arad, 1929, p. 211.
la Tribunalul din Arad”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 39/1938, 32 Zakonik, ,,Milogeală instituțională pentru propagandă
p. 333. unită”, în ,,Biserica și Școala”, nr. 32/1922, p. 1.
Pag. 13