Page 5 - Ghe. Moldovan - Istoria invatamantului banatean pentru surdomuti
P. 5

Motto :
                                                                              “Învăţământul   surdomuţilor   este
                                                                           necesar şi îndreptăţit .”
                                                                                    Karl Schäffer [144]

                                                   I .  INTRODUCERE .


                            1.  SURD, SURDOMUT, SURDOLOGIE – O PROBLEMATICĂ PROPRIE
                                                  ORICĂREI SOCIETĂŢI
                      Dicţionarul Enciclopedic al limbii române explică cuvântul “surd” ca o persoană lipsită de auz,
               iar pentru “surdomut” acea persoană care din cauza lipsei auzului nu poate vorbi . Nu sunt lipsite de
               interes semnificaţiile figurative ale cuvântului “surd” şi anume acelea care se referă la “cel ce nu vrea să
               audă” , “nu vrea să înţeleagă” , “este nesimţitor, neînduplecat , fără suflet “ . Chiar dacă aceste
               semnificaţii figurative nu se referă în mod special la o persoană realmente surdă , ci la comportamentul
               unei persoane normale care “face pe surdul” , faptul că ele şi-au făcut loc în conştiinţa oamenilor trădează
               un comportament discriminator al societăţii faţă de surdomuţi . Originea acestui comportament se află în
               epocile trecute când societatea se caracteriza prin ignoranţă şi nepăsare faţă de vitregiţii soartei .
                      Gheorghe Atanasiu [14 .p.15 şi 19] împarte evoluţia atitudinii societăţii faţă de surdomuţi în două
               etape distincte :
                        a . Epoca de barbarism , anterioară secolului XVI , când surdomuţii erau ignoraţi .
                        b . Epoca de umanism , de după secolul XVI, caracterizată prin studii şi cercetări referitoare la
               metodele de educare ale surdomuţilor . Ea cuprindea dezvoltatea unei reţele de şcoli specializate ,
               aparatură de protezare auditivă şi învăţământ superior pentru pregătirea specialiştilor în domeniu.
                      Apariţia perioadei de umanism a fost determinată de dilema în care s-a găsit societatea la un
               moment dat . A-i ignora în continuare însemna să acceptăm ca surdomuţii să rămână o povară pentru
               societate şi să fie priviţi în continuare ca reziduuri sociale . A-i educa , însemna transformarea lor în
               persoane active ,   capabile să-şi câştige singuri cele necesare traiului şi să devină cetăţeni demni şi
               onorabili . Este normal  că pe o anumită treaptă de dezvoltare socială , omenirea a ales cea de a doua
               variantă .
                        Începutul a fost făcut la jumătatea secolului al XVI-lea în Spania şi s-a extins treptat în Anglia ,
               Olanda , Germania , Franţa , Italia , etc .  Nu era vorba de şcoli pentru surdomuţi , ci de educarea
               individuală a unor surzi de către anumiţi entuziaşti . În urma acestor experienţe sporadice au apărut mai
               multe tipuri de comunicare a surdomuţilor care pot fi grupate în două mari categorii. Astăzi, la fel ca în
               perioada de început a educaţiei surdomuţilor, aceste două tipuri de metode se caracterizează prin :
                         a . Metode bazate pe gesturi , semne şi mimică . Acestea reprezintă acele tipuri de comunicare
               care acceptă ca definitivă lipsa vorbirii . Pentru comunicare , surdomuţii sunt îndemnaţi să utilizeze un
               limbaj nonverbal bazat pe un cod al semnelor care reprezintă fie o corespondenţă “alfabet – semne”
               (limbajul dactil) , fie gesturi corespunzătoare unor cuvinte sau expresii însoţite de o mimică adecvată
               (limbajul mimico – gesticular ).
                         b . Metode bazate pe demutizarea surzilor . Acestea au dezvoltat o serie de tehnici care duc la
               articularea de către surzi a fiecărui sunet , silabe şi în final al fiecărui cuvânt , fără ca ei să audă ce
               pronunţă .  Scopul acestor metode este de a transforma surdomutul într-un surdo-vorbitor , care va
               recepţiona mesajul transmis de interlocutor prin  “labiolectură” (citire de pe buze) .
                      De-a lungul studiilor şi cercetărilor privind educarea surdomuţilor , specialiştii s-au axat pe una
               din cele două tipuri de metode . Astfel în anumite ţări s-a folosit gestualismul , iar în altele oralismul .
               Între specialiştii celor două curente s-au iscat dispute care continuă şi astăzi . În a doua jumătate a
               secolului al XIX-lea , metoda orală s-a impus în majoritatea ţărilor europene .
                        Între timp s-au înfiinţat primele institute de surdomuţi .  Începutul l-a făcut Abatele Charles
               Michel de l’Épée [14.p.26 ; 139.p.7 ; 67. Vol.III.p.151] la Paris în 1770 folosind metodele gestuale . În
               1778 , germanul Samuel Heinike [14.p.28 ; 139.p.7; 67.Vol.IV. p.285] a înfiinţat un institut la Leipzig , în
               care folosea metodele oral – fonetice.
                      În curând ţările din jur le-au urmat exemplul şi numărul instituţiilor pentru surdomuţi a crescut
               continuu . Odată cu aceasta a început să se schimbe şi mentalitatea oamenilor faţă de surdomuţi . Aceştia
               au fost acceptaţi , munca lor apreciată , şi au fost priviţi ca oameni obişnuiţi.



                                                                                                            3
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10