Page 30 - Revista Morisena nr_1_2016
P. 30

MORISENA nr. 1/2016



        și  regizor  autoritar  și  responsabil.  Nereușind  prin  metoda   Din 1872 și până în 1875 joacă la Teatrul național din
        șicanei, încep să nu le plătească regulat lefurile, apoi Gorg îi  Belgrad. Din 1875 și până în 1903 este actor, regizor și direc-
        părăsește definitiv.                                  tor al Tatrului național din Novi Sad.
              Ca urmare, o parte dintre actori se răzlețesc. Putici și   În anul 1910, la Novi Sad, și-a sărbătorit semicentenarul
        Protici se întorc în Cenad, iar restul se alătură lui Iovan Cneje-  muncii actoricești. A murit la 12 decembrie 1912, la Vârșeț.
        vici și pleacă spre Vranjevo. Trupa primește o concesiune, se   În  lunga  sa  carieră  actoricească  a  interpretat
        reorganizează cu Cnejevici în rol de director, regizor și actor.  aproximativ 400 de roluri (Othelo, Romeo, Lear, Hamlet, Don
        Ei dau reprezentații în multe localități din Banat și Bačka.   Carlos, Faust, Pera Seghedinaț, Haiduc Velco, Nemania, Iug
              La sfârșitul lui noiembrie, trupa ajunge la Novi Sad,  Bogdan...).
        unde are loc primul spectacol în iunie 1861.               Constantin Costa Hagici – născut 1823 Cenad – a
              Aici, Cnejevici intră în conflict cu o parte a trupei, care  murit în 1872 la Ruma.
        acum se și risipește. O parte rămâne alături de Cnejevici, pe   A fost cunoscut prin porecla Baba. A fost angajat al
        când o altă parte se adresează cu o cerere Bibliotecii (sălii de  Teatrului național sârb ca actor (juca foarte bine roluri comi-
        lectură) sârbe pentru a fi primiți ca membri ai viitorului teatru.  ce), dar lucra și la montarea scenei cu plata de 40 forinți.
              Dintre  actorii  din  Cenad,  care  înființează  Teatrul   Vasa Marcovici – s-a născut în 3 iunie 1842, la Cenad.
        național sârb, primul teatru profesionist sârb, îi amintim pe:   În 1863 trece în trupa de teatru belgrădeană a lui Adam
        Dimitrie Mita Rujici, Constantin Costa Hagici, Draginia Po-  Mandrovici.  Deseori  schimbă  trupele  și  mediul  (Belgrad,
        povici,  Iovan  Putici,  Liubița  Popovici,  iar  mai  târziu, Vasa  Zagreb, Novi Sad).
        Marcovici, Lazar și Sofia Popovici.                        Preferă să joace roluri de eroi negativi.
              Pentru ființarea Teatrului național sârb o mare însemnă-  Neputința  l-a  găsit  la  Cenad,  dar  fără  mijloace  de
        tate a avut în anul 1861  sărbătorirea a 100 de ani de la nașterea  existență. Mână de ajutor i-a întins biserica, care a cerut Tea-
        lui Sava Tekelia (Arad), un mare filantrop al sârbilor. Astfel,  trului național sârb, în 1888, să-i acorde un mic ajutor bănesc
        actorii din Cenad, în slava binefăcătorului lor arădean, au pus  de 10 forinți. A murit la Cenad, la 22 septembrie 1885.
        temelia Teatrului naționa sârb.                            Ioța  Iovan  Putici  –  La  Kikinda,  trece  în  trupa  lui
                                                              Cnejevici,  iar  membru  al  Teatrului  național  sârb  va  fi  în
              Câteva cuvinte despre actorii din Cenad         perioada 1861-1869. A jucat în roluri episodice și a fost sufleor.
              Andria Putici – s-a născut în Cenad, școala primară –   Ielena Lenca Hagici – s-a născut în 11 aprilie 1856,
        la Cenad, teologia – Vârșeț.                          la Cenad. Este fiica lui Costa Hagici. Școala primară – în Ce-
              A fost timp de doi ani învățător la Saravale, iar din  nad. Urcă pe scenă prima dată în 1870. La vârsta de 31 de ani
        1863, preot la Cenad. După 50 ani de preoție, la 28 aprilie  părăsește Teatrul naționa sârb, trecând la trupa lui Simici, la
        1914, este onorat cu titlul de protoprezviter.        Teatrul din Niš, apoi la Teatrul din Kragujevac și apoi la cel
              În anul 1900 a publicat în ziarul Teatru articolul Cuvânt  din Belgrad.
        pentru istoria teatrului sârbesc.                          Moare la Panciova în 1897.
              Stevan Protici – s-a născut la 6 martie 1817, la Ce-  Bosilca Hagici – s-a născut la Cenad în 1859. A jucat
        nad. Era fiu de preot. Școala primară – Cenad, iar școala lati-  la Teatrul naționa sârb în perioada 1869-1882. S-a căsătorit cu
        nă în Meze-Verim. Din 1835 este elev la Seminarul teologic  Ilia Jivcovici (dintr-o familie înstărită) din Panciova.
        din Vârșeț, pe care nu-l absolvă din cauza lipsurilor materiale   A murit în anul 1900, la Panciova.
        (moartea tatălui).
              Un timp a lucrat în Becicherecul Mare ca și comerciant.   BIBLIOGRAFIE:
              Când trupa de actori s-a destrămat, el se întors la Cenad   1 – Branik – 1885,1895, 1905, 1912
        împreună cu A. Putici și a lucrat ca funcționar la castelul Náko.  2 – Dotlici, Luka – Din teatrul nostru vechi, Novi Sad, 1982
              La Cenad a scris piesa comică Începuturile teatrului   3 – Dușanovici, S – Personaje din perioada 1861-1941 (Mu-
        sârb din Cenad. Nu se cunoaște unde a ajuns acest text.  zeul teatrului), Novi Sad
              Dimitrie Mita Rujin Rujici – s-a născut la 27 octom-  4 – Grcici, J – Trei figuri luminoase din analele Teatrului
        brie 1841, la Cenad, unde a absolvit școlile primare germană   național din Novi Sad, Subotița, 1930
                                                                   5 – Kirilovici, D – Teatrul național sârb, Sremski Karlovți,
        și sârbă.                                             1931
              După absolvire, a lucrat mai mulți ani ca și comerciant.  6 – Pozoriște – Novi Sad, 1872, 1884, 1885, 1886, 1887,
              Consfătuindu-se cu Svetozar Miletici, a contribuit la  1900
        crearea Teatrului național sârb din Novi Sad, la care a subscris   7 – Stoicovici, B – Istoria teatrului național sârbesc 1836-
        în 16 iulie 1861. Astfel, a devenit pionier al teatrului sârb după  1936, Niș, 1936
        conaționalul său, Alexa Bacivanski din Timișoara, al doilea   8 – Zastava – 1874, 1881, 1895, 1905
        actor profesionist în istoria teatrului sârb.
              După un conflict în Teatrul național sârb, 1863, Rujici                 Traducerea și adaptarea textului,
        se transferă la Teatrul național croat. Aici se desăvârșește pro-     Prof. Iavorca Marcov Iorgovan
        fesional la primul său profesor, Freidenreich.
              După doi ani revine la Teatrul național sârb. Desăvârșirea
        profesională o continuă la Burgtheater din Viena.


        Pag. 28
   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35